Jak zarządzać zespołem - poznaj pięć wyzwań, przed którymi staje każdy manager i naucz się, jak sobie z nimi radzić!

Zarządzanie zespołemWiele osób jest przekonanych, że zarządzanie zespołem to proste zadanie, z którym każdy będzie sobie w stanie poradzić. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna, bo zarządzanie zespołem to często o wiele trudniejsze zadanie, niż samodzielna praca nawet nad złożonym i wymagającym specjalistycznych kompetencji projektem.

Osoby, które stanowisko managerskie piastują już od jakiegoś czasu, zdają sobie z tego sprawę, ale dla tych, którzy dopiero zaczynają zarządzać zespołem, może być to duże zaskoczenie. Poznaj pięć najważniejszych wyzwań każdego managera i różne metody zarządzania zespołem, które można wykorzystać w codziennej praktyce.

Zarządzanie zespołem i tworzenie relacji

Jednym z pierwszych zadań każdego managera podczas zarządzania zespołem jest tworzenie relacji - zarówno między nim i podwładnymi, jak i między samymi pracownikami. Zarządzanie zespołem w tym aspekcie wymaga gruntownego przemyślenia strategii, a także konsekwencji w działaniu. W większości firm, zwłaszcza tych, które chcą uchodzić za zarządzane nowocześnie, buduje się relacje partnerskie między managerem a podwładnymi. Niesie to ze sobą wiele korzyści - skraca dystans, sprawia, że relacje mogą być szczere i serdeczne, a atmosfera pracy jest koleżeńska. Nie można jednak zapomnieć o pewnych konsekwencjach, które taki styl zarządzania może powodować - jeśli atmosfera jest zbyt "luźna", manager może stracić autorytet, a także wpływa na jakość i terminowość pracy pracowników. Jeśli do tego dojdzie, bardzo trudno odbudować zdrowe relacje. Każdy manager musi znaleźć dobrze wyważony punkt między surowym szefem a dobrym kolegą i umiejętnie przesuwać go w razie konieczności.

Jak zarządzać zespołem i wykorzystać jego maksymalny potencjał?

Zadaniem managera jest również jak najefektywniejsze wykorzystanie potencjału swoich podwładnych. Z jednej strony chodzi o wykonywanie codziennych zadań służbowych, realizację projektów i osiąganie zamierzonych celów, z drugiej natomiast - o rozwój pracownika, zapewnienie mu poczucia satysfakcji z wykonywanej pracy i podnoszenia zakresu jego odpowiedzialności. Nie jest żadną sztuką dawać najtrudniejsze zadania do wykonania pracownikowi, który notuje najlepsze wyniki. O wiele trudniej jest tak rozdzielać zadania i tworzyć mikroteamy, aby każdy z pracowników miał zarówno poczucie, że zadania są dostosowane do jego możliwości i kompetencji, jak i, że ma szansę na rozwój, samorealizację i stopniowe zwiększanie swojej odpowiedzialności. Bardzo złym pomysłem jest ograniczanie pracownika, który wykazuje ponadprzeciętne możliwości, z obawy przed zdominowaniem kompetencjami swojego przełożonego. Zadaniem managera powinno być raczej dostrzeżenie takiego podwładnego i zagwarantowanie mu jak najlepszych warunków dla rozwoju - skorzysta na tym pracownik, przełożony, zespół, a tym samym również i cała firma.

Zarządzanie zespołem a realizacja celów biznesowych

Każdy manager musi pamiętać że zarządzanie zespołem nie jest samo w sobie celem jego pracy. Zawsze pracuje na rzecz organizacji i jej celów biznesowych. Niestety, czasem te cele mogą mieć negatywny wpływ na relacje w zespole i wykorzystanie jego potencjału. Może okazać się, że zadanie, które ma wykonać zespół, będzie wymagało większego nakładu pracy, zmiany codziennej rutyny lub przetasowań osobowych. Rolą managera w takim wypadku jest komunikowanie w odpowiedni sposób wszystkich zmian i odstępstw od przyjętych wcześniej założeń. Jest on niejako pośrednikiem między swoim zespołem a własnymi przełożonymi. I o ile z punktu widzenia całego przedsiębiorstwa, musi pamiętać o biznesie, rentowności, czy realizacji projektów, o tyle z punktu widzenia teamu, nie może zapomnieć o zarządzaniu zespołem oraz relacjach i oczekiwaniach w nim występujących.

Rozwiązywanie problemów i konfliktów

W żadnym zespole nawet w takim, w którym panuje naprawdę dobra atmosfera, nie da się całkowicie wyeliminować problemów i konfliktów między pracownikami. Z punktu widzenia zarządzania zespołem nie ma tak naprawdę znaczenia, czy te pojawiają się na polu obowiązków służbowych i kwestii dotyczących pracy, czy może zarzewiem są relacje personalne. Zawsze będą bowiem prowadzić do pogorszenia atmosfery, a tym samym również efektywności pracy. Manager powinien umieć wychwycić pierwsze symptomy pojawiania się konfliktu i zdławić go w zarodku. Gdy dojdzie do eskalacji, często ostatecznością jest podjęcie decyzji personalnych - i na tę ewentualność manager również musi być gotowy. Bardzo ważnym aspektem rozwiązywania problemów i konfliktów w pracy jest próba zachowania obiektywności i uczciwości wobec stron. Wielu pracowników doceni taką postawę, nawet jeśli rozwiązanie konfliktu nie będzie takie, jakiego oczekiwali.

Feedback

Na koniec koniecznie trzeba jeszcze wspomnieć o bardzo ważnym aspekcie zarządzania zespołem, czyli feedbackiem dla pracowników, który nazywany jest też informacją zwrotną. Komunikacja na temat oceny postępów i wyników pracy jest niezwykle trudna - zwłaszcza jeśli nie jest ona pozytywna. Podwładni różnie reagują na krytykę - jedni przyjmują ją pokornie, inni będą zaciekle bronić swojej pozycji. Do każdej z takich rozmów trzeba się odpowiednio przygotować. Zwrócić nie tylko uwagę na to, co chce się przekazać, ale również na dobór formy dostosowany do konkretnego odbiorcy. Nadrzędną zasadą jednak zawsze powinno być opieranie się na faktach - jeśli ma się zastrzeżenia do pracownika i nie osiąga on oczekiwanych wyników, zawsze warto odwołać się do mierzalnych współczynników. Może uciąć to niepotrzebną dyskusję, która mogłaby wyniknąć, gdyby negatywna ocena wynikała tylko z subiektywnej opinii. O wiele przyjemniejsza rozmowa dotycząca wyników jest wówczas, gdy ma się do zakomunikowania pozytywne informacje. Trzeba jednak pamiętać, że również w tym przypadku warto dostosować komunikat do osoby. Jedna osoba ucieszy się, gdy zostanie wspomniana na forum zespołu, inna będzie wolała rozmowę w cztery oczy i symboliczny uścisk dłoni w podziękowaniu za dobrą pracę.

Zarządzania zespołem można się nauczyć!

Niektóre osoby mają naturalnie wrodzone umiejętności przywódcze i charyzmę, inne zdobywają te umiejętności w mniejszym lub większym stopniu w trakcie pracy. Proces ten można przyspieszyć, korzystając ze szkolenia z zarządzania zespołem. Przykładową ofertę można znaleźć pod tym linkiem: https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/zarzadzanie-i-wspolpraca-w-zespole,70. Warto zwrócić uwagę nie tylko na "klasyczne" metody zarządzania zespołem, ale również te wynikające ze zmieniających się sposobów pracy. Coraz częściej bowiem managerom przyjdzie zarządzać zespołem, w którym część osób pracuje zdalnie, lub wręcz cały zespół jest jedynie "wirtualny", a zadaniem managera jest koordynowanie prac poszczególnych osób. Żeby jednak w tak zaawansowany sposób zarządzać zespołem, warto poznać podstawy i między innymi dlatego warto zainteresować się szkoleniem z tego zakresu.

Ocena: 5.0

Komentarze